08-02-2018 09:22

SEB Pension regnskab: Branchens bedste afkast

2017 blev et succesfyldt år for SEB Pension. SEB opnåede højeste afkast af alle i 2017, havde markant vækst i indbetalingerne og blev nummer 1 på kundetilfredshed.

Højeste afkast

2017 har givet positive afkast til alle kunder. Særligt aktier, ejendomme og alternativer har bidraget positivt til afkastet, som har været højest for de kunder, der har mest risiko. Kunder med Markedspension har hentet et afkast på mellem 1,3 og 16,1 pct. i årets løb afhængig af risikoprofil og alder. Tidspension har givet 9,4 pct. i afkast i samme periode.

SEB Pension har hele året været overvægtet i aktier og haft en pæn andel danske aktier, og det er kommet kunderne til gode. I 2017 har vi i vores markedsrenteprodukter valgt at investere yderligere i Alternativer, som bidrager til at sprede risikoen og optimere afkastmulighederne. En vigtig forklaring på de gode resultater findes i den dollarafdækning, der har været en del af investeringsstrategien hele 2017.

"Det er dejligt at se, at vores investeringsstrategi har givet resultat. En af de ting, vi gør i dag, er, at bruge hele SEB-husets kompetencer til at forudsige kortsigtede udsving på investeringsmarkederne. Det har hjulpet os til at vælge den rigtige dosering af særligt aktier på de rigtige tidspunkter i 2017," siger Søren Lockwood, adm. direktør i SEB Pension.

Markant vækst i indbetalingerne

I 2017 har SEB Pension haft en meget positiv udvikling i præmieindbetalingerne. De samlede indbetalinger udgør 9,4 mia. kr. i 2017, hvilket er 8,2 pct. højere end i 2016. Præmieindbetalingerne i 2017 fordeler sig med en stigning i de løbende præmier på 0,4 pct. og en stigning i indskud på 17,1 pct.

Mest tilfredse kunder

SEB Pensions kunder er de mest tilfredse i Danmark. Det viser 2017-målingen over pensionsselskaberne kundetilfredshed foretaget af konsulenthuset Aalund. Det er niende gang ud af de seneste 11 mulige, at SEB scorer en topplacering i målingen, der er bredt anerkendt.

"Det er svært at blive nummer ét, men det er endnu sværere at beholde positionen. Det har vi formået år efter år, fordi vi hele tiden har ambitioner om at løfte vores performance og kundeservice et nøk mere. Vi er tæt på vores kunder, og vi er gode til at hive fat i dem, inden de selv ved, at de har et behov for ny rådgivning", siger Søren Lockwood som forklaring på den konstant høje kundetilfredshed. Særligt på det digitale område skiller SEB Pension sig ud med tilfredshed betydeligt over gennemsnittet. Det gælder både, når Aalund spørger firmakunderne om medarbejdernes og administratorernes selvbetjeningsløsninger.

Læs regnskabsmeddelelsen 2017